1998 "Kidnapping of Europe"in Odessa Maritime Art Gallery

Kidnapping of Europe

This is the name of the exhibition of paintings, graphics and sculptures from the collection of Vitaly Tomchik, which opened in the "Maritime  Art Gallery" (Odessa Sea Terminal)

All the works at this exhibition are united by one theme - the ancient myth of the abduction of Europe. It is hard to imagine how many generations of artists have tried to interpret this myth by their means. The continuous use of artists to antiquity for many centuries is evidence that in their wise insights and deep errors, mankind never broke with the foundations that were created by the peoples during their not-so-pink childhood. It was then that this world of poetic fantasies appeared in which human passions are manifested with particular strength and fullness.Let me briefly remind you what this is about in this case. I will refer to Ovid. The daughter of Tsar Agenor, the beautiful Europe, was abducted by Zeus in love with her. Whatever the lover does, to attract the attention of the object of his desire! Here even God will turn into an obedient beast. ... It is from this that Ovid begins the exposition of the myth:
They are not friends with each other
and always get along badly
together greatness and passion ...
Here is the father and ruler of the gods ...
Suddenly the guise of a bull takes ...
Its color is white that snow ...
Thunderbolt’s venture was completely successful.
 Europe has calmed down, caresses a powerful animal, 
decorates its sparkling horns with flowers ...
Happy in love
he is waiting for her desired
kisses hands. Hard, ah! With difficulties
putting aside the rest.
And the princess decided:
sat on the back of a bull,
not knowing who is trampling.
And then - the path to the open sea on the island of Crete.
 Europe trembles, clothes tremble from the wind.

Pay attention to this detail in the original source - clothes that tremble. However, most of the artists, anticipating the events, portrayed the girl naked. And in general, they treated the myth quite freely, using it as a form, a code for their interpretation, where the connection with the classics turned out to be quite external.I saw a canvas on which, like a submarine, a giant bull floats, blowing a tiny Europe, and steamers scurry around, which appeared millennia after the next adultery of Zeus. I won’t be surprised if a picture soon appears depicting a sacramental couple against the background of an aircraft carrier ...And at this exhibition - whatever the artist, his own approach, his own philosophy of the event.In the picture of Vladimir Kharchenko, Europe is not carried away by a bull, but by a red-hot creature for which the barrier has not yet been invented.David Beckett - lyricist, romantic. For him, a bull, even if he is Zeus, is not the main thing ... For him the woman is primary, for the sake of which the celestial, not only will she turn into a bull, but will curl at her feet with a thin snake.A cheerful Nikolai Prokopenko, as always, jokes. On his canvas, the poor bull squeezed his legs, and his back bent, because there was a lady, whose temperament made the kidnapper doubt the expediency of the action.At the sculptor Alexander Tokarev, the bull fell over on his back, exposing his beloved belly.Fantasies in bronze of Kiev citizen Vladimir Miketenko deserve to come to the exhibition at least for their sake.... You won’t write about everything. I would not even call the exhibition “The Story of a Single Abduction,” but “The Abduction Continues.” Because the antique theme for art of all time will be eternal modernity, capable of independent, long and creative development.


Vladimir VILENSKY Odessa News

"Похищение Европы"

Так называется выставка живописи, графики и скульптуры из коллекции Виталия Томчика, которая открылась в «Морской Арт галерее» (Одесский морвокзал)

Все произведения на этой выставке объединяет одна тема – античный миф о похищении Европы. Трудно представить себе, сколько поколений художников пытались интерпретировать этот миф доступными им средствами. Непрерывное в течение многих веков обращение художников к античности – свидетельство того, что в своих мудрых прозрениях и глубоких заблуждениях человечество никогда не порывало с основами основ, которые были созданы народами в пору их не совсем розового детства. Именно тогда появился этот мир поэтических фантазий, в которых человеческие страсти проявляются с особой силой и полнотой.
Вкратце напомню, о чем идет речь в данном случае. Сошлюсь на Овидия. Дочь царя Агенора красавица Европа была похищена влюбленным в нее Зевсом. На что только ни пойдет влюбленный, чтобы привлечь внимание объекта своего вожделения! Тут даже бог превратится в послушную скотину.… Именно с этого начинает Овидий изложение мифа:
Между собою не дружат
и всегда уживаются плохо
вместе величье и страсть…
Вот сам отец и правитель богов…
Вдруг обличье быка принимает…
Цвет его белый, что снег…
Вполне удалась затея громовержца. 
Успокоилась Европа, ласкает могучее животное,
 украшает его сверкающие рога цветами…
Счастлив влюбленный,
он ей в ожидании нег вожделенных
руки целует. С трудом, ах! С трудом
отложив остальное.
И дева-царевна решилась:
на спину села быка,
не зная, кого попирает.
А дальше – путь  в открытое море на остров Крит.
 Трепещет Европа, трепещут  от ветра одежды.
Обратите внимание на эту деталь в первоисточнике – одежды, которые трепещут. Тем не менее, большинство художников, предвосхитив события, изображали девицу обнаженной. И  вообще обращались с мифом достаточно вольно, используя его, как форму, код для своей трактовки, где связь с классикой оказывалась достаточно внешней.
Я видел полотно, на котором, похожий на подводную лодку, плывет гигантский бык,  уносящий крошечную Европу,  а вокруг снуют пароходы, которые появились спустя тысячелетия после очередного адюльтера Зевса. Не удивлюсь, если вскоре появится картина, изображающая сакраментальную пару на фоне авианосца…
И на этой выставке – что ни  художник, то свой подход, своя философия события.
На картине Владимира Харченко Европу уносит не бык, а раскаленное существо, для которого преграда еще не придумана.
Давид Беккет – лирик,  романтик. Для него бык, даже если он Зевс, - не главное… Для него первична женщина, ради которой и небожитель, не то что быком обернется, а тонкой змейкой будет виться у ее ног.
А жизнерадостный Николай Прокопенко, как всегда, шутит. На его полотне у бедного быка подкосились ноги, и спина прогнулась, потому что там устроилась дама, темперамент которой заставил похитителя усомниться в целесообразности предпринятой акции.
У скульптора Александра Токарева бык вообще опрокинулся на спину, подставив возлюбленной брюхо.
Фантазии в бронзе киевлянина Владимира Микетенко заслуживают того, чтобы хотя бы ради них прийти на выставку.
…Обо всем не напишешь. Я бы даже назвал выставку не «История одного похищения», а «Похищение продолжается». Потому что античная тема для искусства всех времен будет вечной современностью, способной к самостоятельному, долгому и творческому развитию.
Владимир ВИЛЕНСКИЙ
«Одесские известия»



Комментарии

Популярные сообщения